Hoe kun je jezelf motiveren (voor het schrijven van een essay)!?

Het voorstel is goedgekeurd, het onderwerp interessant, en dan staren opeens de witte pagina’s je aan. Waar begin je met schrijven, waarover, en voor wie?

Voor de Minor da Vinci moeten we ervaren hoe het is om kennis te vergaren. Gericht informatie zoeken en je eigen mening erin verwerken. Bij het kiezen van een onderwerp heb ik een breed filosofisch thema genomen om daar mee bezig te gaan. Leuk en aardig maar ik liep tegen twee dingen aan.

  • Allereerst kon ik mijzelf niet motiveren om gewoon te gaan zitten om eraan te werken.
  • En als tweede liep ik tegen mijn brede onderwerp aan.

Het nadeel van een breed onderwerp is dat je er in vastloopt. In plaats van mijn onderzoeksvragen volgen wilde ik toch meer een verhalend essay schrijven zodat het geen onderzoeksrapport zou worden. Daarom ging ik nog meer boeken lezen, documentaires kijken en artikelen lezen. Helaas werkte dat niet.

Tijdens mijn stage vorig jaar bij 31Volts ben ik bezig geweest met Story Telling. Ik gebruikte het medium  film. Als groentje binnen het film maken begon ik met alles te filmen wat er gebeurde. Stel je voor dat je een leuk shot mist.

Uiteraard werkt dat niet want hoe meer materiaal je hebt, hoe meer tijd het kost om alles door te nemen. Beter is het om van te voren goed na te denken wat je wilt vertellen en wanneer je de shots die je nodig hebt kunt schieten.

Zo ook werkte het meer lezen van boeken averechts om mijn essay vorm te geven want ik liep door alle informatie nog meer vast.

Nadat ik al twee deadlines had gemist kwam voor mij de oplossing voor het motivatie probleem. Het inzicht kwam toen ik merkte dat ik heel goed met vrienden kon praten over het onderwerp. “Waarom die gesprekken niet opnemen?” Ik heb een recorder app aangezet en ben het verhaal tegen mijn smartphone gaan vertellen. Vervolgens luisterde ik dat terug terwijl ik het aan het uittikken was.

Dat heb ik drie keer gedaan en het werkte verbazend goed. Niet dat het verhaal meteen goed was, daar ben ik nog steeds mee bezig, maar de recorder gaf mij de vrijheid om na te denken en die gedachten er gewoon uit te spuien. Dus in plaats van bezig te zijn met welke woorden ik moest gebruiken om te tikken vormde het verhaal zich uit al mijn hersenspinsels.

Dit is nog niet de oplossing voor het motivatie probleem. De volgende keer moet ik toch echt eerder tijd inplannen en er gewoon voor gaan zitten. Maar als het dan niet meteen lukt om dingen op papier te krijgen moet ik niet opgeven. Dat is dan een signaal dat ik te moeilijk denk. Vervolgens kan ik dan een manier vinden die makkelijker is en waarmee ik mijzelf een beetje voor de gek kan houden.

Zo komt dat essay er wel.

Het probleem van het brede onderwerp ben ik aan het oplossen door itteratie. Alle informatie die ik heb gevonden zet ik op papier en print ik uit. Vervolgens ben ik dit nu tijdens mijn lange treinreizen aan het lezen met de pen erbij. Alle correcties die ik er bij schrijf of wegkras verwerk ik en dan print ik het opnieuw uit.

Ik moet en zal mijn essay klaar hebben!

Dit bericht werd geplaatst in weblog en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef je reactie!

