Informele Formaliteiten

Kun je professioneel en informeel overkomen als bedrijf zijnde en werkt dit beter of niet?

Met die vraag heb ik een tijd rondgelopen. Want nu promoot ik niet alleen mij zelf meer, maar kom ik namens Leaf-it naar buiten. Dus moet ik mij deels aanpassen in de toon en houding die ik aanneem in relatie tot klanten en leveranciers.

Wat ik wil is professioneel overkomen. Dat mensen erop vertrouwen dat ik weet wat ik doe en dat goed kan aanpakken. Maar aan de andere kant wil ik niet te zakelijk overkomen. Ik wil graag persoonlijk contact hebben. Zodat je ook echt wat opbouwt met je netwerk.

Hoe ik dat nu oppak is toch door steeds te realiseren hoe ik over wil komen en hoe ik over ga komen. Een eerste contact is automatisch wat zakelijker, maar ik zal daarna sneller in de aanhef of toon van een mail naar een meer informeel contact gaan. Daarom houd ik ook van bellen. In een gesprek kun je sneller informeel zijn en ben je direct bezig met het contact.

Wat ik heb gemerkt is dat het per bedrijf en persoon weer verschilt welke houding werkt. Bij potentiële klanten kan het meestal informeler want die zijn enthousiast gemaakt.  Maar ook de bedrijven waarmee we informeel contact kunnen hebben vertrouw ik ook het meest qua professionaliteit.

Mijn ervaring met een informele houding is dat het er niet in een keer is. Maar wanneer er met deze houding gewerkt kan worden dan gaat dit soepel en is er meer mogelijk. Daarom wil ik leren om dit zo goed mogelijk toe te kunnen passen om zo verder te komen.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijke Ontwikkeling, weblog en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef je reactie!

