Na een semester minor Da Vinci, ben ik nu een ondernemer?

Officieel is het nog anderhalf week en dan zit het er alweer op. Het semester loopt op zijn einde en dat houdt dus ook het einde van dit cohort in. We willen er met de groep nog niet teveel bij stilstaan omdat je elkaar goed hebt leren kennen. Alleen de signalen dat het einde nadert zijn goed te zijn. Eindpresentaties worden ingepland, voorstellen voor eindverslagen nog snel ingeleverd terwijl het eindverslag al bijna klaar is, (het quotum voor de weblogs moet gehaald worden) en projecten worden afgerond of klaargemaakt om door te starten.

En dan nu het moment van reflectie. Wat heb ik uit de minor gehaald en sluit dat aan bij mijn verwachting. Voor mij heeft de minor bevestiging gegeven maar ook gerelativeerd wat betreft het ondernemerschap. Ik had nooit gedacht daadwerkelijk een bedrijf op te richten of te hebben aan het eind, maar Leaf-it is toch echt een feit. Dat samen opzetten en het ontwikkelen van The Adapter Saver is voor mij bewijs dat ik een ondernemer ben.

Het is vooral de manier van werken die me aantrekt daarin. Mensen helpen, mooie dingen bedenken en maken, op interessante plekken komen, en de vrijheid om zelf en samen te bepalen wat het beste is. Niemand verteld je wat te doen. (op klanten na dan uiteraard)

Maar er is ook een maar. De realiteit is dat er ook minder leuke kanten aan zitten. Je bent namelijk overal verantwoordelijk voor en zult dus ook over alles moeten nadenken. Zeker als startende ondernemer is dit tijdrovend, terwijl je wilt werken aan je idee. En dat is meteen ook het tweede, het kost veel tijd. Je gaat om 5 uur misschien wel naar huis, maar dan is het nog niet klaar.

Quote Confucius

Die spreuk hangt bij ons aan de muur in Cube050. En dat vat het voor mij wel samen. Ik ben dit semester bezig geweest om mijn visie concreet te maken met een project en bedrijf waar ik achter sta. Ik heb ontzettend veel geleerd en stuk voor stuk interessante mensen leren kennen. Dat smaakt voor mij naar meer.

Na de minor staat het afstuderen op het programma. Eerst ga ik een maand lang achterstallig onderhoud bijwerken, meedoen met wat interessante activiteiten en op zoek naar een leuke afstudeer plek. En terwijl ik daarmee bezig ben begin ik al met het toepassen van dat wat ik geleerd heb. Geloven in mijn goede ideeën en die uitwerken.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijke Ontwikkeling, weblog en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Na een semester minor Da Vinci, ben ik nu een ondernemer?

  1. Annagreet zegt:

    Succes met de laatste loodjes en het afstuderen! 🙂
    En idd, die spreuk van Confucius is waar! 🙂

Geef je reactie!

