Is het succes van een bedrijf Marketing of Customer Development?

Na een vruchtbare discussie ochtend (met taart) bij PretLewe, bleef ik nog lunchen. Hier discussieerden we verder over het waarom en doel van het bedrijf en hoe het een succes kan worden. Tijdens het gesprek kwam de volgende stelling op tafel: “Het succes van een bedrijf is een goede marketing”. De uitkomst van deze discussie was een beetje zwakjes door te concluderen dat marketing belangrijk is maar het vooral een goede combi moet zijn tussen allerlei factoren.

Die avond dacht ik er verder over na en was niet blij met de conclusie.  Marketing is belangrijk, maar ik vind niet dat dit het succes van een bedrijf is! Want dat suggereert dat marketing het doel van een bedrijf is, maar in mijn ogen is marketing een middel om het succes te halen.

Het boek The Startup Owners Manual heeft het, wat mij betreft, bij een beter eind (of begin). De manier om van een startup een succes te maken is door het ontwikkelen van een schaalbare en omvangrijke business model. Dus het bedrijf moet niet op zoek naar de juiste marketing methode, maar het moet op zoek naar klanten die zijn producten of diensten willen afnemen.

Dit proces van zoeken naar een schaalbare en omvangrijk business model wordt Customer Development genoemd. Het creëren van klanten. Hierbij komt heel veel kijken, waarbij de focus ligt op het valideren van de aannames die gesteld zijn. Dus de markt wordt nog niet door middel van marketing benaderd! Pas wanneer het business model niet meer op aannames is gebaseerd  maar ontwikkeld is vanuit klanten en markt feedback vergroot je de kans op succes.

Wanneer je er als bedrijf zeker van bent dat je business model een winstgevende zaak wordt ga je hem opschalen. En hierbij komt dan eindelijk marketing om de hoek kijken om alle potentiële klanten te benaderen en jou product of dienst onder de aandacht te brengen.

Terug gaande naar de stelling. Een succesvol bedrijf gebruikt zeker marketing om zichzelf of hun product of dienst onder de aandacht te brengen. Maar het succes van een bedrijf is dat het product of dienst dat gaat opleveren wat het bedrijf voor ogen heeft. 

 

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Startup, weblog en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Is het succes van een bedrijf Marketing of Customer Development?

  1. Bart Jan zegt:

    Leuk Blog wat je hier geschreven hebt! Ik ben het dan ook zeker eens met de stelling die je hier gebruikt. Echter wat ik tijdens de lunch probeerde aan te geven was dat marketing de belangrijkste factor voor succes van een “product” is en niet van een “bedrijf”.

    Van alle factoren die een product succesvol kunnen maken (o.a. prijs, kwaliteit, marketing ect.) is marketing de enige factor die een product succesvol kan maken als de rest van de factoren op nul wordt gesteld. Een mooi voorbeeld daarvan is de hamburger van de MC Donalds. Deze is niet de goedkoopste in de markt. Hij is niet de lekkerste, of de beste kwaliteit. En toch is deze hamburger de meest gegeten hamburger in de markt. Het zelfde geld voor (mineraalwater). De meest succesvolle flesjes water zijn dochter onderneming van CocaCola en Pepsi. wat betref prijs en kwaliteit zijn ze zeker neit de beste. wat ze zo succesvol maakt is marketing.

    Dus om even samen te vatten denk ik dat je elk product tot een succes kan maken als je maar de goede marketing gebruikt. Om een totaal bedrijf tot een succes te maken heb je inderdaad meer nodig zoals jij in je blog mooi beschrijft!

Geef je reactie!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s